El pressupost municipal és el document que recull en xifres, de forma conjunta i sistemàtica, les obligacions (despeses) que, com a màxim, es poden reconèixer i les previsions de drets (ingressos) que es liquidaran durant l’exercici (any natural).
El pressupost ha de ser aprovat pel Ple municipal.
Cal aplicar el principi d’equilibri pressupostari, havent de quadrar les despeses i els ingressos.
El pressupost s’estructura seguint tres classificacions:
La classificació econòmica dels ingressos és la següent:
Capítol 1. Impostos directes
Capítol 2. Impostos indirectes
Capítol 3. Taxes i altres ingressos
Capítol 4. Transferències corrents
Capítol 5. Ingressos patrimonials
Capítol 6. Alienació d’inversions reals
Capítol 7. Transferències de capital
Capítol 8. Actius financers
Capítol 9. Passius financers
La classificació econòmica de les despeses és la següent:
Capítol 1. Despeses de personal
Capítol 2. Despeses de béns corrents i serveis
Capítol 3. Despeses financeres
Capítol 4. Transferències corrents
Capítol 5. Fons de contingència pressupostària
Capítol 6. Inversions reals
Capítol 7. Transferències de capital
Capítol 8. Actius financers
Capítol 9. Passius financers
Les fases de gestió i execució del pressupost són l’autorització de la despesa (A), la disposició de la despesa (D), el reconeixement de l’obligació (O) i finalment l’ordenació del pagament (P). Fins a la fase AD no hi ha un compromís de pagament a tercers, en canvi en l’ADO ja hi ha un tercer que té un dret a cobrar i la determinació exacta d’aquest deute.
Les dades del que anomenem pressupost executat són les de la fase ADO. Els percentatges que figuren corresponen al pressupost executat respecte el pressupost definitiu i són sempre dades acumulades.
El pressupost definitiu va variant respecte el pressupost aprovat pel Ple, degut a la previsió de nous ingressos i noves despeses.
Les principals formes de modificar el pressupost són:
Generació de crèdit per l’existència de recursos addicionals.
Transferència de crèdit per la redistribució de les quantitats pressupostades.
Crèdits extraordinaris i suplements que es cobreixen amb romanents de tresoreria, anul·lacions o baixes de crèdits o amb operacions de crèdit.
El pressupost a 31 de desembre no pot estar executat al 100% ja que es tracta de despeses que hem reconegut a un tercer l'obligació de pagar (fase ADO). Per tant, les certificacions o factures encara no rebudes o validades, consten com a despeses no executades.
Els imports de despeses que no s'han gastat a 31 de desembre s'incorporen com a romanents en el pressupost de l'any següent, si hi ha recursos per al seu finançament.