Àlbum que va realitzar
Joan Martí entre els anys 1876 i 1877 és sens dubte el treball insígnia de l'època del
col·lodió a la ciutat de Girona, pel tractament innovador de la fotografia urbana i per la seva presentació en format àlbum, a l'hora que representa el primer
reportatge fotogràfic de Girona. Joan Martí era un reconegut fotògraf barceloní que tenia galeria a la capital des de finals de 1850 i que s'havia caracteritzat per ser un professional emprenedor i innovador. La vinculació de Martí amb Girona s'explica pel fet de tenir la muller gironina, Dolors Corrons Torrens, i la decisió de publicar aquest nou treball es deu segurament a l'encàrrec que va rebre del Capítol de la Catedral. El resultat és un primer àlbum centrat en el tresor de la catedral fet amb còpies al carbó,
editat per Vives i que va servir com a obsequi de la ciutat al Papa Pius IX. Paral.lelament, el mateix editor va publicar un àlbum amb còpies a l'albúmina destinat al gran públic que també es va distribuir per entregues en làmines soltes. Aquest és l'àlbum que es conserva el CRDI i que podeu veure.
Àlbum de la
"Companyia de los ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia. Línea de Gerona a la Frontera Francesa. Construcción - 1880". L'àlbum consta de
53 fotografies que documenten el procés de construcció del ferrocarril de Girona a França. Se'n desconeix l'autor. La disposició de les imatges a l'àlbum respon als 69 km del traçat, que travessava diversos cursos fluvials -els rius Onyar, Ter, Fluvià, Manol, Muga i Galligants, i les rieres de Marsá i Llansá-, les obres van exigir la construcció de sis ponts i l' impressionant viaducte de Culera, tots ells d'estructura metàl.lica subministrats per Eiffel et Cie. Per travessar les serres de Rodes i de la Balmeta, va ser necessari perforar 6 túnels, com el del Molí, la Pineda o Canellas. Entre aquestes obres es van intercalant les fotografies de les estacions de Girona, Flassà, Sant Jordi, Sant Miquel de Fluvià, Figueres, Llançà i Portbou, així com els passos superiors i inferiors que completen el traçat. Tanquen l'àlbum tretze fotografies del material mòbil que recullen les locomotores de vapor, cotxes, furgons i vagons que la Companyia TBF va posar en circulació en aquesta línia.
Àlbum de fotografies que documenta el procés de construcció del ferrocarril entre Girona i la frontera Francesa entre els anys 1876 i 1878, just abans de la inauguració de la connexió amb França. L'autoria s'atribueix a l'enginyer José María Gómez Guiján, que era enginyer i fotògraf aficionat i que va treballar en les obres de construcció. Les imatges mostren diferents moments de la construcció dels ponts sobre els rius Onyar, Ter, Manol i Muga i el viaducte de Colera, i estan datades entre el 25 de juny de 1876 i el 12 de febrer de 1878. Té especial interès el retrat final que mostra les autoritats a la boca del túnel dels Belitres, que comunica Portbou amb Cervera de la Merenda, i que correspon al dia del primer viatge del ferrocarril entre els dos països.
Es tracta d'una reproducció moderna feta amb còpies al gelatinobromur. Es coneix un àlbum original format per 36 fotografies, de les quals 27 són cianotípies i 9 albúmines, que forma part de la col·lecció Fernández Rivero. L'original es pot consultar al blog:
Colección Fernández Rivero de Fotografía Antigua.
Es tracta d'un dels objectes més singulars de la
Col·lecció Tomàs Mallol. Conté
un centenar de fotografies datades entre 1885 i 1890 realitzades amb el procediment fotogràfic de l'
albúmina. Cada fotografia està delicadament
acolorida a mà i les tapes de l'àlbum són de fusta lacada de vermell, negre i or vell. Aquests àlbums eren objectes de luxe destinats especialment a viatgers, turistes o residents estrangers al Japó. Eren un record dels costums, la gent, les ciutats, els paisatges i el patrimoni del Japó en un època, a finals del segle XIX, en què tot allò provinent de l'Orient, i especialment del Japó, estava de moda a Occident i tenia una influencia notable sobre les arts (japonisme). Per indicis indirectes, podem afirmar que l'àlbum del Museu del Cinema fou realitzat per l'estudi fotogràfic A. Farsari & Co. situat a la ciutat japonesa de Yokohama, un dels més importants a la seva època que va contribuir significativament al desenvolupament de la fotografia comercial al Japó a finals del s. XIX.
Àlbum de
Lluís Casellas Pichon, soldat de lleva gironí que fou testimoni de l'
ocupació espanyola del Marroc durant la Guerra del Rif (1911-1927). Consta de
192 fotografies d'autoria desconeguda que van ser cedides a l'arxiu pels seus descendents.