Reconeixement a la figura de Josep Pascual i Prats (1854-1931)

DIMARTS 18 DE MARç DE 2025

Digitalització de monografies i fullets del seu fons bibliogràfic.

Pascual i Prats estudià medicina a Barcelona, Madrid i París i exercí a Girona tota la seva vida com a metge i com a metge forense. El 1894 –en col·laboració amb altres metges gironins– fundà el Sindicat de Metges de la Província de Girona, del qual fou president del 1896 al 1898, any en què es convertí en el Col·legi de Metges de Girona i del qual també en fou president fins el 1922. Des de la Presidència del Col·legi, Pascual i Prats desplegà una gran activitat professional i fou així mateix nomenat per a càrrecs d’índole diversa. L’activitat com a publicista va començar abans de la seva carrera com a metge, tal i com demostren les publicacions entre 1878 i 1892 a la Revista de Girona, de temàtiques tan variades com l’arqueologia o les malalties de vinyes. Tanmateix, la producció més reconeguda de Josep Pascual són les publicacions de medicina en forma de fullets i comunicacions presentades a congressos científics.

Amb motiu dels 170 anys del naixement de l’eminent metge i publicista gironí Josep Pascual i Prats (1854-1931) l’Arxiu Municipal ha digitalitzat part del seu fons bibliogràfic. El fons conté una biblioteca i hemeroteca de més de dos mil sis-cents volums.
Les cent setanta-dues monografies i fullets que hem digitalitzat són obres de temàtiques diverses publicades entre els anys 1803 i 1940, a les quals hi hem afegit una publicació del segle XVIII, del 1787 en concret. Són obres que formen part del domini públic i tenen el comú denominador d’haver-se publicat a la ciutat de Girona o a pobles de les comarques gironines, o bé, en el cas de les que han estat publicades a Barcelona, de tractar sobre algun aspecte (sobretot balnearis i agües termals) de les comarques gironines. Constitueixen una mostra significativa i prou àmplia de les biblioteca del Fons Pascual i Prats, centrada sobretot en l’ampli espectre de la medicina i les seves vinculacions socials, però també oberta a les diferents branques del coneixement.

Quant a les temàtiques seleccionades per a la digitalització, les publicacions en gran part tenen a veure amb la medicina. Així, trobem obres sobre les diferents branques de la medicina, obres que descriuen malalties, que tracten de salut pública, hospitals i benestar social, de l’ensenyament de la medicina, biografies de metges, psicologia i psiquiatria. Altres obres que tracten la botànica, la zoologia i la veterinària. També trobem una àmplia mostra de fullets sobre balnearis i aigües termals, acompanyats d’altres documents de temàtiques molt diverses que, com hem dit, responien als interessos del doctor Pascual: literatura, pedagogia, religió, aspectes socials, ciències naturals, història, arqueologia, demografia, premsa, economia i indústria, etc.

El conjunt de les publicacions, que consten d’unes 7400 pàgines en total, ens ofereixen una panoràmica prou completa de l’activitat de Josep. Pascual i Prats com a metge i com a fundador del Col·legi de Metges de Girona, i dels seus múltiples interessos científics, humanístics i socials, els quals donen també una perspectiva de la societat gironina en el seu temps, de finals del segle XIX i d’inicis del segle XX.

El conjunt d’aquesta digitalització se sumaria al gruix de monografies i fullets dels segles XIX i XX i a les publicacions de l’Ajuntament de Girona que es van digitalitzar anteriorment i que ja són accessibles des del catàleg de la Biblioteca del Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions, un total de quatre-centes cinquanta publicacions.



© 2025 Ajuntament de Girona - Plaça del Vi, 1 - 17004 GIRONA.