El projecte europeu EUreka3D finalitza amb la conferència final a Girona

DIMARTS 10 DE DESEMBRE DE 2024

EUreka3D és un projecte europeu amb participació del CRDI.

EUreka3D té per objectiu recolzar la transformació digital del sector del patrimoni cultural, específicament en la digitalització 3D. En aquest context, el CRDI ha digitalitzat 50 peces del Museu del Cinema de Girona. El projecte té una durada de dos anys i finalitza aquest desembre de 2024 amb dues activitats públiques, una conferència híbrida i un taller presencial a Girona, destinades a professionals del patrimoni cultural.

EUreka3D és l’acrònim per European Union’s REKonstructed content in 3D, un projecte europeu cofinançat pel Programa Digital Europe de la Unió Europea. El consorci EUreka3D està format per nou organitzacions sòcies de diversos països europeus, entre els quals hi ha el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona. Els socis participants treballen per donar suport a les institucions de patrimoni cultural en la digitalització, accés, emmagatzematge i intercanvi d’objectes culturals en 3D.

El projecte ha desenvolupat l'EUreka3D Data Hub, una infraestructura electrònica pilot que s'ofereix a les institucions de patrimoni cultural per gestionar els seus actius 3D i la informació relacionada. En paral·lel a les solucions tècniques, s’ha desplegat un programa de recursos formatius, amb seminaris web, directrius i exemples de bones pràctiques.

El projecte també ha desenvolupat quatre casos d'ús per mostrar com la digitalització en 3D ofereix noves maneres d'estimular l'interès pel patrimoni cultural, tot permetent la creació de col·leccions més avançades per representar els objectes culturals, juntament amb la història i la memòria que hi van associades.

El CRDI, juntament amb altres tres socis proveïdors de contingut en 3D, ha realitzat la digitalització 3D en alta qualitat de 50 objectes seleccionats de la col·lecció de peces de pre-cinema i cinema primerenc del Museu del Cinema de Girona – Col·lecció Tomàs Mallol. Aquesta selecció inclou artefactes de pre-cinema com ara la llanterna màgica o la caixa d’òptica; aparells d’il·lusió òptica com el zoòtrop; càmeres de fotografia i de cinema primerenc; o projectors i altres dispositius de cinema amateur, entre d’altres. Aquests objectes s’han digitalitzat utilitzant la fotogrametria, una tècnica de creació de models 3D mitjançant fotografies sobreposades, i ja estan disponibles a Europeana, la plataforma europea que mostra col·leccions patrimonials, accessible i oberta per a finalitats educatives i de recerca.

Per part del CRDI, també s’ha aportat l’experiència en cura i gestió de metadades en arxius fotogràfics i audiovisuals, l’organització d’activitats de capacitació i formació per a professionals del patrimoni cultural i la tasca de comunicació i difusió de l’activitat del projecte.

El proper divendres 13 de desembre tindrà lloc l’esdeveniment final d’EUreka3D, que consistirà en una conferència pública híbrida amb la participació de socis del projecte i col·laboradors convidats experts en digitalització 3D, seguida d’un taller públic presencial centrat en la gestió de projectes de digitalització 3D de patrimoni cultural. Les dues activitats estan dirigides a professionals i estudiants de l’àmbit del patrimoni cultural i la cultura digital, així com a proveïdors de serveis de digitalització 3D.

Els temes centrals de la conferència seran la metodologia per a la digitalització 3D, l'EUreka3D Data Hub, l'autenticitat i l'estandardització per al 3D, i els quatre casos d'ús del projecte, entre els quals hi ha el CRDI.

Durant la conferència es distribuiran la publicació final del projecte i la guia de digitalització 3D d’EUreka3D als assistents. Del 12 al 23 de desembre, el vestíbul de l’Arxiu Municipal acollirà una exposició sobre el projecte que inclou vídeos explicatius sobre els quatre casos de digitalització en 3D i els principals resultats del projecte.

© 2025 Ajuntament de Girona - Plaça del Vi, 1 - 17004 GIRONA.